Apple låser iPhone-batterier för att hindra reparationer
Genom att aktivera ett latent programvarulås på sina senaste iPhones tillkännager Apple slagkraftigt en ny drastisk policy: endast Apple-batterier fungerar i iPhones, och endast Apple kan installera dem.
Om du byter ut batteriet i den senaste iPhone kommer det upp ett meddelande i Inställningar > Batteri, bredvid Batteristatus, som säger att batteriet behöver servas. Ett meddelande om ”Service” innebär vanligtvis att batteriet är på upphällningen och behöver bytas ut. Men det här meddelandet är fortfarande kvar även efter att du satt in ett helt nytt batteri. Och nu till det riktigt allvarliga problemet: våra tester bekräftar att även om man byter till ett äkta Apple-batteri kommer ”Servicemeddelandet” ändå visas.
Det är inget fel, Apple vill ha det så här. Om mobilens batteri inte verifieras av någon Apple-expert eller av Apples auktoriserade servicepersonal kommer man aldrig kunna se batteristatus på mobilen och det ser ständigt ut som det är något dunkelt, illavarslande fel.
Första gången vi såg det här fenomenet var i en arg video av Justin från The Art of Repair, och vi kunde göra exakt samma sak som han på en iPhoneXS som kördes på både iOS 12 och iOS 13 beta. Om man tog ett nytt äkta Apple-batteri från en annan iPhone kom meddelandet ”Service” upp vid batteristatusen, genast följt av ett ”Viktigt Batterimeddelande” som talade om att det inte ”går att bekräfta att den här iPhonen har ett äkta Apple-batteri.” Justin säger att detta för stunden endast gäller iPhone XR, XS och XS Max.
Kort sagt, Apple låser batterier i sina iPhones på fabriken, så närhelst du själv byter ut batteriet – även om du använder ett äkta batteri från en annan iPhone – kommer du få upp ett meddelande om ”Service”. Det enda sättet att kringgå detta – ja, du gissade rätt – är att betala Apple för att byta ut batteriet åt dig. Tydligen kan deras interna diagnostiska programvara trolla bort det som får den här ”Servicepåminnelsen” att dyka upp. Men Apple vägrar att gör den här programvaran tillgänglig för någon annan än sig själva och Apples Auktoriserade Servicepersonal.
Det finns en mikrokontroller från Texas Instruments på själva batteriet som förser iPhonen med information som exempelvis batterikapacitet, temperatur och hur hur stor laddning batteriet har. Apple använder sig av sin egen äganderättsskyddade version, men i stort sett alla smartphone-batterier har någon sorts version av det här chipet. Det chip som finns i nyare iPhones-batterier innehåller en verifieringsfunktion som lagrar informationen för att koppla ihop batteriet med iPhonens logikkort. Enkelt uttryckt, om batteriet saknar den här unika verifieringsnyckeln som iPhonens logikkort förväntar sig så får du upp det där ”Servicemeddelandet”.
Detta är ett användarfientligt alternativ
Bara för att det finns en funktion i en bit kiselmetall innebär detta inte att Apple tvunget måste använda sig av den. Chip-uppsättningar för iPod-radio hade under åratal kapacitet för AM/FM, men Apple utnyttjade den aldrig. Den här ”Service-indikatorn” är motsvarigheten till en ”Kolla oljan”-lampa som bara en Volvo-återförsäljare kan återställa även om du byter oljan själv.
Tekniskt sett går det att avlägsna mikrokontroller-chipet från originalbatteriet och försiktigt löda fast det på det nya batteriet du sätter in, och därmed behålla Batteristatus-funktionen – men den här proceduren är inget för folk med svaga nerver, och detta är ett orimligt krav vad det än gäller för reparation, och än mer orimligt när det handlar om något så enkelt som att byta ett batteri.
Som tur är kommer det batteri du bytt till fortsätta att fungera alldeles utmärkt, och du får alla fördelar som ett nytt batteri innebär – vi kunde till exempel bekräfta att detta inte drar ner prestandan för iPhonen med det nya batteriet. Men du kommer inte längre på något enkelt sätt kunna se status för batteriet och veta när det är dags att byta ut det.
Å andra sidan är detta är enormt problem för iPhone-ägare som inte känner till den här nya, lömska låsningen, och det kommer tveklöst göra dem förvirrade: de byter ut sitt batteri och ser ”Servicemeddelande”, och sedan börjar de felsöka ett problem som inte finns.
Apple döljer uppgifter för batterihälsan
För att göra saker ännu värre har Apple från och med iOS 10 blockerat tredje parts appar för batterihälsa från att få tillgång till merparten av batteri-uppgifterna, bland annat antal battericykler som är viktig information som talar om ifall batteriet är på upphällningen. Det går dock att kringgå det här genom att ansluta din iPhone till en Mac och installera en Mac-app som coconutBattery. Med den kan du se statistik över batterihälsan även om din iPhone vägrar visa uppgifterna i inställningarna.
Det här är en pågående trend, och Apple gör det allt svårare med reparationer. Redan 2016 krossade de helt iPhones som tidigare hade reparerats och det kom upp ett oklart ”Fel 53” om du bytte ut hemknappen för din Touch-ID eftersom den är kopplad till logikkortet. Om man byter ut hemknappen själv leder detta i själva verket till att Touch-ID helt slutar fungera. På senare tid har Apple börjat avaktivera True Tone på utbytta skärmar även om man använder sig av en äkta Apple-skärm. Låter det bekant?
Det här mönstret bevisar, än en gång, att Apple är ute efter att stoppa alla reparationer som inte utförs av Apple själva. Företaget påstår att man äventyrar integriteten i iPhonens funktionalitet genom att använda sig av tredje parts komponenter, men när äkta Apple-delar bär på samma problem, då handlar det uppenbarligen inte alls om några tredje parts komponenter: det handlar bara om att hindra dig från att göra vad du vill med en enhet som du faktisk själv äger.
Du har köpt den, du äger den, du borde kunna laga den. Så enkelt är det. Att inte kunna fixa batteri till sin iPhone är bara för mycket. Det är ännu ett exempel på när man köper en produkt och inte kan använda den fullt ut – som att leasa en bil och ändå betala fullt pris för den.