Facebook Pixel

Köpvillkor

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast via kontaktformuläret på hemsidan.

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när iXpress bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av iXpress. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. iXpress har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och iXpress måste kunna fastställa kundens bostadsadress. Är du under 18 år krävs målsmans underskrift.

2. Priser

I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. På vissa begagnade produkter beskattas det som vinsmarginalbeskattning (VMB) och framgår med 0% moms. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som iXpress inte råder över. Till exempel felpris p.g.a tekniskt fel, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt

En fraktkostnad om 29 kr tillkommer inom Sverige. Produktkategorin Mobiltelefoner har speciell frakt där en försäkring ingår, frakten blir då 79kr för denna produktkategori.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

4.1 Kortbetalning

Vi använder Qliro Checkout för säkra kortbetalningar.

4.2 Faktura (endast inom Sverige)

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Qliro Bank. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av iXpress AB överlåtna till Qliro. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Avgiften för att betala mot faktura är 35 kronor. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

4.3 Delbetalning

Genom vårt samarbete med Qliro Bank kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 0200–430 030 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

5. Leveranser

Beställningar som görs före klockan 15.00 på helgfri vardag behandlas samma dag. Beroende på vart leveransadressen är, levereras paketet normalt inom 1–5 arbetsdagar inom Sverige.

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av DHL eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som varupost i brevlådan. Paket kan ligga hos utlämningsställe mellan 7 - 14 dagar, det är fraktbolagets liggtider som gäller. Därför är det viktigt att hämta ut paket inom 7 dagar. 

6. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening. Ett avbrutet köp ska komma in skriftligen till vår mejl via kontaktformuläret på hemsidan.

7. Transport

iXpress ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Om du mottagit ett skadat paket måste det anmälas vid mottagandet till ombudet så det noteras i transportföretagets system. Paket som inte anmälts skadade vid mottagandet kan komma att nekas ersättning. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss inom 3 dagar från mottagandet via kontaktformuläret på hemsidan. Efter det förlorar Kunden rätten till ersättning för transportskador eller fysisk skadade produkter.

9. Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Ångerrätt gäller dock inte vissa varor såsom specialbeställda datorpaket, förbrukningsvaror såsom bläckpatroner och batterier, processorer, chip, avtal, mjukvaror samt specialanpassade produkter. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till iXpress, samt paket som går i retur pga ofullständig adress från kund. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning, samt ej vara uppkopplad mot ett cloud-konto. Produkten ska vara oanvänd och ej aktiverat eller inloggad på icloud konto eller anna typ av eget konto. Varan som returneras skall returneras via Posten, eller annat sätt där godset levereras till vår adress. (Varor som skickas till utlämningsställen behandlas ej.). När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi, inom 30 dagar, tillbaka det belopp du betalat för varan exklusive avgifter. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Meddela oss via returfomuläret som finns under kuntjänst längst ner på sidan innan ni skickar tillbaka ordern, när man fått returanvisningar och ett ärendenummer kan man då skicka tillbaka ordern. Produkter som skickas tillbaka till iXpress och är låsta till tex cloud-konto eller annat lås kommer att nekas retur och skickas tillbaka till kund, i samband med det kommer en returavgift som täcker frakten och administrationen på 299kr att tas ut. Produkter som är DOA (Dead on arrive) kommer att ersättas enligt reklamationsrätten läs mer under §10.

10. Reklamationer & Garanti

10.1 Garanti

Ett års garanti från fakturadatum. Fynd och begagnade varor omfattas av en begränsad garanti, så kallad uppstartsgaranti i 2 månader, garantiperioden står även i respektive produktbeskrivning och gäller från köpdatumet. Garantin/reklamation av produkter gäller inte om de utsätts för yttre påverkan så som tappskador eller fuktskador, oavsett omfattningen av skadan. Även om produkten har eller är IP klassad som fukttålig så gäller inte någon garanti/reklamation om den utsätts för fukt. För varor som omfattas av fabriksgaranti som gäller mer än ett år ska kontakt tas med tillverkarens egen serviceverkstad för hantering av garantin. I de fall där färdigt garantipaket köps tillsammans med produkten ska detta registreras hos tillverkaren i samband med köpet. Instruktion om detta brukar stå i garantipaketet. Reservdelar som tex skärmar, batterier och flexkablar har 6 månaders garanti.

Fel orsakat av yttre åverkan eller av fel hantering/installation av varan omfattas inte av garantin eller reklamation. Detsamma gäller för programvaror eller fel orsakat av tex. virus och maskar eller fel på operativsystem och mjukvaror. Om produkten är felfri debiteras kunden för felsökningen 299kr och eventuella fraktkostnader som uppkommer 300kr. För övrigt gäller respektive tillverkares garantivillkor. Vid garantiärenden ta kontakt med iXpress.se. För varor som omfattas av mer än ett års garanti sköts garantin direkt med tillverkaren eller deras auktoriserade serviceställen efter första året. Observera att tillverkargaranti gäller från tillverkningsdatum och inget annat. Mer info finns hos respektive tillverkare. Om varan inte går att reparera kan den eventuellt bytas ut mot aktuell eller likvärdig vara efter tillverkarens eller iXpress AB val eller krediteras utifrån en värdering. iXpress AB äger rätt att bestämma på vilket sätt eventuell garantiersättning ska ske. Eventuell värdering baseras på dagsvärdet och den tid som produkten varit hos kunden relaterat till garantitiden. Väntetiden för ett garantiärende då produkten skickas till tillverkaren är ca 4 veckor. Observera att detta endast en genomsnittlig tid som kan vara längre eller kortare beroende på hanteringstid hos iXpress, leverantören och tillverkaren. Detta är till för att konsumenten ska få en uppskattning på ungefär hur lång tid det kan ta för att hantera garantiärenden. Produkter under garantitiden får inte lämnas in till en annan verkstad än iXpress egen innan man fått iXpress felsöknings utlåtande eller godkännande. Enheter som lämnas in och demonteras av en annan verkstad före än iXpress godkännande kan komma att nekas någon ersättning.

Vid självmontering av köpta datordelar gäller garantin på de separata produkterna. Därför ska endast den felaktiga produkten lämnas in för garantiservice. Vid inlämning av den monterade datorn tar vi en kostnad för felsökning av dator.

10.2 Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss via returfomuläret som finns under kundtjänst längst ner på sidan innan ni skickar tillbaka produkten. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss. Produkter under reklamationstiden får inte lämnas in till en annan verkstad än iXpress egen innan man fått iXpress felsöknings utlåtande eller godkännande. Enheter som lämnas in och demonteras av en annan verkstad före än iXpress godkännande kan komma att nekas någon ersättning.

10.3 Ersättning

iXpress AB väljer ersättningsmetod utifrån vad som är mest skäligt vid ersättningstillfället. Begagnade produkter som har större fel brukar i första hand bytas ut mot en likvärdig enhet. Om det är mindre fel eller om produkten är utgående eller slutsåld, då reparerar vi den. Går det inte att reparera produkten kan ett avdrag att erbjudas. Kan iXpress inte erbjuda något av ovanstående ersättningar kan köpet komma att hävas med ett nyttjandeavdrag.

11. Återbetalningar

Återbetalning sker via Epay. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet dock inom 30 dagar från det att vi har mottagit och godkänt returen.

12. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar, fel bild eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeure nedan.

13. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss samt direktmarknadsföring. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevprenumeration. Enligt GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice via kontaktformuläret. Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja några personuppgifter. Mer detaljerad om hur vi hanterar, lagrar eller delar personuppgifter finns att läsa om här: https://ixpress.se/integritetspolicy-gdpr

14. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 499 kr plus fraktavgifter.

15. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

16. Juridisk namn

IXpress AB orgnr: 559045-7791

Köpvillkoren gäller både på websidan och i våra fysiska butiker.