Apple Watch Series 2 recension

Apple Watch Series 2 recension: Den bästa lilla Smartwatchn i världen

För att verkligen testa Apples Smart watch 2. Spenderade jag en vecka med att utsätta den för skateboardåkning, hundpromenader, vattenäventyr och mer.

Den senaste Apple klockan kanske inte ser ut att vara särskilt olik från den Apple produkt vi kände, älskade och emellanåt ville slänga ut genom fönstret när en app tog för lång tid att ladda, men mycket har förändrats under huven: en snabbare processor och GPU, inbyggd GPS, ökad vattentålighet för simmare och vad som kan vara det bästa med denna version – dramatiskt förbättrad livstid på batteriet, speciellt på 38mm klockan.

Jag har gillat Apples klocka sen originalet 2015, men dålig livstid på batteriet och långsam laddning av appar har länge varit ett störigt element. Övervinner Apple Watch Series 2 dessa utmaningar? Läs vidare för att ta reda på det!

Testplats

Sedan mitten av september har jag testat fyra 38mm Apple Watch modeller: My original "Series 0" Guld Aluminium, en Series 1 Roséguld Aluminium, en Series 2 Rymdgrå och en Series 2 Rostfritt stål. Denna recension täcker den sista två modellerna men emellanåt, bara jag alla fyra (och såg ut som en klockförsäljare från en tecknad film) för att få en jämförelse mellan Apples olika smartklockor.

Under de senaste veckorna, har jag vandrat runt med dessa klockor, badat med dem i havet, utsatt dem för skateboardåkning och registrerat fler vandringspass än jag förmodligen gjort sen jag fick min första generation av Apple klocka. (Plus min hund var exalterad.)

Jag hoppas att resultatet är ett verkligt test av Series 2 nya funktioner, träningsförmåga och batteriets livstid. Jag ska inte påstå att detta är den ända Apple Watch recensionen du behöver läsa men låt oss vara ärliga, om du läser min recension, läser du förmodligen en drös andra med.

Design

Låt oss börja med grunderna. Trots namnet är Series 2 tekniskt sett den tredje upplagan av Apples smartklockor. Den ersätter originalet som vi har valt att kalla Series 0 (eller Series O för original, bestäm själv vilket du tycker låter bäst).

Istället för att låta Series 0 vara på rea som förstamodellen bestämde Apple sig för att skapa en superladda version mellan dessa som kallas för Series 1. Modellen inkluderar samma processor och GPU som i Series 2 versionen, men i Series 0 skalet, och endast i färgerna Silver, Rymdgrå, Guld och Roséguld aluminium.

En lite notis: Series 1 listar S1P som sitt officiella system, tillskillnad från Series 2 som har S2. Series 2 har inbyggd GPS och det är därför de två klockorna har olika namn, men de båda har en identisk processor och GPU-system.

Series 1 och 2 har avskaffat sig några av de ‘’betitlade’’ Apple Watch modellerna: Sport versionen klär in sig i rostfritt stål som helt enkelt endast kallas för Apple Watch [välj färg och material här]. Den versionen kvarstår men nu kommer det i en mer prisvärd keramisk finish och de andra modellerna är både partnerskap: Apple Watch Hermes och Apple Watch Nike +.

Trotts tramset med namngivningen, är det yttre  alla tre nästan identiskt. Series 2 är en smula tjockare än föregående modell, men utan att fysiskt bekräfta detta med en tumstock har jag inte märkt någon skillnad under dagarna jag har burit klockan på min handled. Just nu har vi kommit till den punkten i tiden där om klockan inte blir tyngre eller tunnare kommer de flesta användare inte bry sig eller märka av skillnaden. Det är en större klocka än om du skulle ha en traditionell klocka, absolut men det är avvägningen man får bestämma sig för om man vill trycka in en drös med batterier och sensorer i ett 38mm skal. Efter att ha burit några av de större Android alternativen, väljer jag ‘’tjock’’ över ‘’något som en astronaut kan ha runt sin handled’’ alla dagar i veckan.

De ända skillnaderna du kanske märker är dessa: Hela Series 2 upplagan har dubblerat sina hål på skalet, från två (för mikrofon och högtalare) till fyra (två för var). Fast detta kan tyckas vara ett konstigt beslut för en enhet som tydligen ska vara mer vattensäker är den faktiskt designad med vattentålighet i första tanke. Precis som med iPhone 7 tillåter de extra hålen klockans sensorer att fungerar som de ska när de är under vatten.

Om du skaffar en Series 2 aluminium Apple klocka, får du också en fin förbättring i hållbarhet: Skalets baksida (som skyddar sensorerna) har blivit uppgraderad från en komposit till keramik, likt resten av upplagan. Trotts det är en mindre ändring, gör det i teorin att chanserna för repor på baksida blir mindre och tack vare det skyddas sensorerna som mäter hjärtfrekvensen (ett problem för en mindre andel användare av Series 0).

Internt har dock Apple Watch helt omarbetats för hastighet, livslängd och - viktigast av allt - lämplighet.

Zoom, zoom, zoom

På serie 2 Apple klockan är allting snabbare, smidigare och känns generellt rätt på ett sätt som Series 0 inte gjorde. Personligen är det klockan jag förväntade mig från Apple redan 2015. För många nya användare är det här den perfekta ingången till ekosystemet av smartklockor.

Det är inte för att säga att om du håller fast vid din Series 0 är den skräp. WatchOS 3 förbättrar appens starthastighet avsevärt och generell mjukhet på systemet och jag ser inget problem för genomsnittliga användare att lyckas trycka ut ännu ett år av den.

Det är bara det att Series 2 skämmer bort dig. Det är som att flyga Emirates eller vilket bolag du föredrar. Att flyga i Economy är en hyfsad upplevelse, men så fort du uppgraderar till Business eller First class är det svårt att gå tillbaka.

Kanske ett av de mest slående exemplen inträffade i mitt Series 0 vs 1 vs 2 snabbhetstest. Efter en omstart, startade Series 2 lagrade appar nästan direkt. Series 0 startade samma appar laddade långsamt för ytterligare fyra till fem sekunder innan de startade. Det är en liten sak, men ofantligt viktig för användarvänligheten.

Olagrade appar startar även de upp snabbare på Series 2, speciellt om de har blivit optimerade för watchOS 3. Allting som behöver internetanslutning kommer fortfarande att lagga lite (t. Ex. Maps och Siri) men jag har märkt att de jobbar snabbare när de är anslutna till Wi-Fi.

Här är några appar och funktioner som upprepade gånger fångade mitt öga när jag testade serie 2 mot de andra modellerna:

• Kamerafjärrkontrollen är otroligt snabb i series 2, och jag har ännu inte stött på något av dessa hemska "Kan inte starta kamera" felen. Det finns också nya kamerakontroller i watchOS 3, inklusive Live Photos, HDR och Flash, men fortfarande inget sätt att rama in och spela in video eller starta iPhone 7 Plus: s nya porträttläge
  • Att starta ett träningspass från Siri är mycket snabbare, det finns små eller inga förseningar när du startar ett träningspass från Workout-appen
  • Det finns ingen som helst fördröjning i Hitta min iPhone-ping-funktion
  • Att byta från klocksidan till sidan med svepningen är smidig och känns inte längre ryckig

Med det sagt finns det fortfarande många områden där Apple Watch kan förbättras. Anslutningshastigheten kommer tyvärr aldrig att bli bra förrän Apple Watch har en egen mobilradio, vilket innebär att så mycket som jag älskar att använda Siri på klockan, kommer det fortfarande att vara en frustrerande övning. Jag uppskattar watchOS 3:s "Jag påminer på dig när jag är redo" -varning när den har anslutningsproblem, men det är fortfarande irriterande att spela in ett långt meddelande, vänta i 30 sekunder och få sedan veta att din Apple Watch inte kan ansluta till Siri just nu.

Jag önskar nästan att Apple Watch kunde använda en del av sitt inbyggda lagringsutrymme för att spara dessa ljudinspelningar lokalt tills en bra anslutning är upprättad. Du behöver bara stöta på "Siri Not Available" -felet några gånger innan du slutar förlita dig på Watch for audio-kommandon. Och det är synd eftersom Siri on the Watch bara konkurrerar med de kommande AirPods för dess inspelnings tydlighet.

Uppstart, återställning och mjukvaruuppdateringar förblir otroligt långsamma i serie 2 - våra tester tog det hela 1:40 att starta. I rättvisans namn, det är en hel del bättre än Series 0: s dystra 2:20, men det är fortfarande inte bra, särskilt jämfört med iPhone: Våra iPhone 7 starttider är i genomsnitt runt 0:20.

Batteriets livslängd till undsättning

Starttid är ganska viktig när du ständigt dödar din klockas batteri, som jag gjorde med min 38 mm-serie 0. Jag visste att det var en chansning att använda en 38 mm-klocka 2015 med tanke på Apples genomsnittliga batteritid och dess mindre hölje - och därmed mindre batteri - men 42mm såg bara tjock ut på mina smala handleder.

Efter ungefär sex månader med 38mm-serien 0 skulle min batteritid sjunka till cirka 40% efter middagen. Som sådan kunde jag inte gå igenom en tre timmars promenad utan att skicka det till Power Reserve-helvetet om jag inte medvetet laddade det i en timme innan jag gick ut.

Jag blev ganska bra på att hitta laddningstider under dagens gång, men det skruvade ofta upp min Standby-timmar och ibland, trots den extra kraften, skulle jag fortfarande döda klockan. Kunde jag träna på morgonen eller gå en rundaAbsolut inte. Och medans watchOS 3 förbättrade seriens 0 dödtid kraftigt -cirka 60% före träning - gjorde fortfarande en bra runda skridskoåkning att jag fick gå hem med en död klocka.

Jag säger allt detta för att ge kontext till mina serie 2-upplevelser: Trots flera veckors ganska djupgående testning har jag ännu inte skickat antingen aluminium- eller stålklockan till Power Reserve-läge.

Först behandlade jag 38 mm-serien 2 på samma känsliga sätt som jag använde serie 0: Minsta skärmens ljusstyrka, ingen höjning av ljusstyrkan vid morgonalarmets ringninglät klockans passiva hjärtavläsningar dikterar alla mina aktiviteter. Efter en dag av detta? Var min batteritid på 89%.

Så jag blev lite mer våghalsig. Jag lade till en träning på morgonen. Slutet på dagen var batteriets livslängd på? 39%.

Jag maximerade ljusstyrkan till sina 1000-nit, möjliggjorde ljusstyrkans höjning för att vakna och tog den till en två timmars träningspass och gjorde en annan skridskoåkningsträning. Slutet på dagen: 25%.

Okej, bra, ett fyra timmars träningspass: 20%.

Vid denna tidpunkt kände jag mig lite galen på makt. Under en treklocksdag utsatte jag alla mina klockor för en morgonpromenad utan iPhones - Apple Watch Series 2-modellerna var med påslagen GPS, de andra var bara "frånkopplade" och letade efter en anslutning - följt av att få vägbeskrivningar av Maps till Starbucks, skicka några Siri-meddelanden, läsa några meddelanden, starta en tredjepartsapp med hjälp av kamerafjärrkontrollen och på kvällen åka skridskor i två timmar. 23:17 läste Apple Watch Series 2 batteri på 18%. (Series 1 var 20%. Series 0 var för länge sedan död.)

Dessa är inte på något sätt omfattande eller rena batteritester och bör inte tas som sådana. Jag har använt de olika serieklockorna på olika handleder, och har tagit på dem vid lite olika tidpunkter varje morgon, allt från 08:00 till 11:00 (även om head-to-head-klocktester alltid sattes på samtidigt, från och med att de var 100% laddade).

Men dessa försiktighetsåtgärder åt sidan: Jag är helt uppriktigt förvånad över batteriets livslängd på 38mm Series 2-modellen. Apple hade mig väldigt nervös under tillkännagivandet av Apple Watch Series 2 när presentatörer inte nämnde förbättrat batteri, och jag fick min granskningsenhet ganska bekymrad över möjligheten att bära 38 mm framöver, särskilt med GPS och en ljusare skärm som ger ytterligare möjligheter för batteridränering.

Istället håller den minsta series 2-klockan sina löften och levererar på bästa möjliga sätt. Även om det inte annonserats har det ett något större batteri, S2-processorn och watchOS 3 gör också ett fantastiskt jobb med energihantering och minskar batteriets urladdning när det är möjligt. Detta är tydligast i träningspassen: ett träningspass på morgonen tappade mitt batteri från 100% till 89%, samma träningspass på serien 0 sänkte den till 53%. Något chockerande såg jag också liten eller ingen skillnad i den dagliga batterilivslängden i Serie 2 när jag aktiverade helskärmens ljusstyrka på min Apple Watch eller Raise to Wake, funktioner som jag tidigare hade undvikit som pesten.

Även GPS, medans det är krävande, är det inte batteritjuven jag trodde det skulle vara. Det beror delvis på att Apple Watch insisterar på att anslutas till iPhone när det är möjligt - om den är ansluten till din iPhone föredrar den alltid iPhones GPS-signal framför sin egen. (Du kan tvinga klockan att spåra GPS istället genom att aktivera flygplansläge på din iPhone, men tänk på: Klockan kanske inte omedelbart känner igen att den behöver växla, vilket kan ge början på din promenad en väldigt konstig GPS-plats.) GPS vänder sig till stor del bara för träningspass utomhus och löpning.

Jag tog en series 1 och series 2 ut på en promenad utan en iPhone och kopplade bort båda från sina föräldraenheter innan jag påbörjade min promenad. De började båda på 100%, 44 minuter senare var series 1-klockan, utan GPS, 87%, medan Series 2 var lägre, 70% - en respektabel 17% skillnad. (Vid middagstid låg klockorna på 73% respektive 59%.) Jag förväntar mig att längre användning med GPS tömmer batteriet ytterligare, men jag antar att du fortfarande kan få en ganska respektabel 3–4 timmars träning från klockan.

Om du hamnar i kategorin "Jag behöver en hardcore träningsklocka med batteriet för att stödja den" kommer du att vilja göra en (eller alla) av följande saker:

1. Skaffa en extern pulsmätare för att påfresta din Apple Watch mindre.
  2. Om du bryr dig om träning men inte GPS, aktiverar du flygplansläge när du börjar träna. Att göra detta med en serie 1 mot serie 2 gav mig en jättestor 65% återstående batteritid mot 25% efter 161 minuters träning i slutet av dagen.
  3. Köp 42mm Apple Watch Series 2, som har en ännu längre batteritid. En vän till iMore Michael Fisher (AKA Mr Mobile) fick 3+ dagars användning med sin 42 mm klocka, men visserligen utan träning.

Ja, jag tränar

Där batteriet är hjälten i series 2, är fitness funktionen dess största USP: "Apple Watch är inte bara en bra träningsenhet, men den är nu en bra träningsenhet för löpare och simmare!"

Tyvärr är jag varken en löpare eller en vanlig simmare. (Tyvärr, Apple-marknadsföring. Om du någonsin släpper ett riktigt Crossfit-träningsläge kommer jag att vara över det.) Men det betyder inte att jag helt ignorerade klockans nya fitnessfunktioner. Jag är en entusiastisk vandrare - delvis för att utforska, delvis för hundvandring - och jag vet tillräckligt om att simma för att åtminstone vara farlig ... ja, mest för mig själv.

Se, jag hade en bra plan för att testa Apple Watch Series 2:s nya funktioner för bassängsimning och simning i öppet vatten. Istället för att lämna över simtesterna till proffsen bestämde jag mig för att ta en kort simtur i havet, i mitten av september.

Nej, förmodligen inte min bästa idé. Men även om vattnet var en viss kylig temperatur för kall för att nämna på den här webbplatsen var det åtminstone varmt ute och jag hade en varm bil att återvända till. Och jag fick in mitt korta test och några söta (om än korta) filmer av det första doppet på min iPhone 7 Plus. (Jag tog inte Plus med mig på den faktiska simträningen: Jag ville inte testa gränsen för telefonens vattenmotstånd, och jag hade inte heller någon större önskan att förlora min Jet Black iPhone i det svartsvarta underlag av hav.)

När du simmar i öppet vatten skapar din Apple Watch en GPS-baserad simkarta som du kan titta på efteråt. GPS-signaler tränger inte igenom vattnet, så klockan ansluter när din hand är över vattnet. Denna lucka lät ganska svår för mig - det är mycket kort tid att ordentligt prata med en satellit - men i mitt korta 10-minuters test fungerade det ganska bra. (Visserligen inte svårt att göra, med tanke på att jag simmade rakt ut, sedan rakt tillbaka.) Den resulterande träningen i Aktivitetsappen försöker också analysera dina dominerande simtag, distans och tempo.

Sammantaget ett roligt experiment, men jag skulle gärna se att professionella idrottare ger detta ett mer grundligt test - säkert skulle inte en Apple Watch försämra mästarsimmaren Katie Ledeckys varvtid.

De genomsnittliga icke-simarna kommer antagligen att få mer njutning av Apple Watch:s nya vattenlås: Oavsett om du doppar din klocka i badvatten eller diskvatten kan du använda vattenlåsknappen på Control Center för att kraftigt mata ut allt vatten som har krypit in i din Apple Watch-högtalare. Högtalarens pip-pip-ljudsignal i kombination med det lilla stänk vatten är för nära en Star Wars-droid för att jag inte ska älska den, och så mycket som den tjänar ett praktiskt syfte kommer det också att glädja många användare (och deras vänner).

Av series 2:s nya fitnessfunktioner är integrerad GPS för vandrare och löpare troligen det större försäljningsargumentet. Jag har haft mycket glädje av att kunna lämna min iPhone (och dess många "VAR UPPMÄRKSAM TILL MIG NU" -meddelanden) hemma medan jag promenerade hundarna runt vårt grannskap eller utforskar lokala parker, med vetskap om att jag fortfarande kommer att få en anständig färdkarta på slutet av resan.

Om du förväntar dig GPSen att hjälpa dig att fuska på skolans orientering kommer du dock att bli besviken. Även om jag tyckte att Apple Watchs GPS var ganska exakt på vägar och markerade spår, har det problem med terrängaktivitet som rör sig snabbt och förlitar sig på uppskattad kartläggning och kurvor för att fylla i luckorna. Ibland fungerar det bra, ibland resulterar det i mycket krångel.

Vad sägs om series 1?

Jag kommer att ha en separat (mindre) recension som kommer snart, men i huvudsak: Om du vill ha hastigheten på Series 2 men inte bryr dig om integrerad GPS, simningssäkerhet, ett keramiskt bakre hölje, den ljusare skärmen, större batteri, eller Apple Watch-modeller som inte är aluminium, skulle du älska en series 1. Bortsett från GPS såg jag väldigt små skillnader mellan series 1 och 2  i min testning, inklusive dess batteritid, Series 1 har inte samma stora batteri som den senaste Apple Watch, men med tanke på att den också saknar GPS och den ljusare skärmen, misstänker jag att S1P-processorn gör en hel del tungt arbete här.

Slutsats

Series 2 Apple Watch är inte den revolutionerande uppgraderingen som vissa människor hoppades på, och det är okej. I likhet med att jag skulle ha älskat en klocka med mobilanslutning behövde jag mycket mer en klocka med imponerande batteritid och hastighetsförbättringar. Och det är vad series 2 har levererat.

Kan den förbättras ytterligare? Alltid. Batterilivslängd för hela dagen vore fantastiskt, flerdagars batterilivslängd och sömnspårning skulle vara ännu bättre. Hjärtfrekvensspårningen är solid, men stöter fortfarande på problem med böjda handleder och svarta tatueringar. Det är en av få Apple-produkter som kan klara av att bli tunnare. Och så trevlig en uppgradering som watchOS 3 är, längtar jag fortfarande efter anpassade urtavlor, offline Siri och officiellt stödda skridskoövningar. Men det här känns som det rätta steget framåt för Apple i smartwatch-ekosystemet, speciellt när man tittar på det tillsammans med saker som AirPods och de nya iPhone-modellerna. Upprepar, markera vad som fungerar, fixa vad som inte fungerar.

Om du inte behöver GPS eller inte spenderar mycket tid i vattnet kanske inte serie 2 är något för dig. Serie 0 och watchOS 3 förblir en bra parning och kommer sannolikt att hålla dig till nästa uppgraderingscykel, om du är otålig men prismedveten är Serie 1 en gedigen uppgradering, särskilt för 38 mm-användare.

Men även om det saknades vanliga simaktiviteter var Series 2 ett enkelt val för mig att uppgradera till. Jag kan se mig själv bära den på min handled i flera år framöver - och det är också därför jag uppgraderade till den rostfria stålversionen den här gången. Jag kämpade för den ursprungliga Apple Watch för vad den kunde vara - Jag kämpar för series 2 på grund av vad den är: En fantastisk smartklocka som hjälper mig att hålla min iPhone i fickan, spåra mina träningspass och skicka dumma meddelanden till mina vänner. Det är också den bästa ersättaren till 42mm smartklockan på marknaden. Den är bekväm, den ser snygg ut på mindre handleder och den här generationen levererar faktiskt batteriets livslängd hela dagen som inte series 0 lyckades med.